Ik wil graag fit worden, hoe start ik?

pexels-photo-209968

Ik wil graag fit worden, maar weet niet waar ik moet beginnen.

Je wil graag fit worden. Maar waar begin je in het doolhof van cardio, krachttraining en voeding?
Fit worden bestaat grofweg uit drie onderdelen: Beweging, voeding en rust. Je leest weleens over X-percentage beweging en Y-percentage voeding. Maar eigenlijk is het allemaal even belangrijk. In onderstaand artikel zoomen we in op alle drie de onderdelen.

Voeding

De juiste voeding is essentieel als je fit wil worden. Wat de juiste voeding is, ligt aan je doel: wil je afvallen? Aankomen? Spieren opbouwen? Sowieso is geen enkel lichaam hetzelfde dus wat precies de juiste voeding is, is lastig te zeggen. Alhoewel elke dag pizza, een bak ijs en 3 liter cola natuurlijk nooit een verstandig plan is.

Als startpunt is het goed om te weten wat je huidige patroon is. Houd een eetdagboek bij. Dat kan op papier of installeer een app waarmee je kunt bijhouden wat je eet. My fitness pal is een complete en gebruiksvriendelijke app. Je kunt hier ook je doelen aangeven en er wordt dan uitgerekend hoeveel calorieën je moet eten om je doel te bereiken.

Verandering

Daarna breekt een periode aan waarin je je oude gewoontes moet doorbreken. Immers, om een verandering te zien, moet je dingen anders doen, dan dat je nu doet. Een aantal algemene suggesties die voor vrijwel iedereen van toepassing zijn:

  • Drink veel water en beperk frisdrank en alcohol.
  • Eet de volkoren variant van pasta, rijst en brood. (lees hier waarom)
  • Zorg dat je voldoende groente eet. Eet ook voldoende fruit, maar zeker niet te veel.

Zoek hierin ook een balans. Ga je ´s avonds uit eten met vrienden? Eet dan een lichte lunch. Heb je een heftig weekend voor de boeg? Wissel je biertjes af met water.

Lees je fit

Zoek informatie op over hoe voeding werkt. Als je begrijpt waarom dingen effect hebben is het makkelijker om het vol te houden. Een aantal suggesties zijn:

Zoek verder een aantal interessante mensen op Instagram en Facebook en laat je inspireren.

Bewegen

Actief zijn is ook een belangrijk deel van je weg naar fit worden. Hoewel het een open deur is, geldt ook hier dat je moet doen wat voor jou het fijnste voelt.

Met cardio verbrand je per uur meer calorieën, maar met krachttraining bouw je meer spieren op. Hier lees je meer over cardio en krachttraining.

Keuze van de sportschool

In de wereld van de sportscholen is een ruim aanbod met bijbehorende prijskaartjes. Kijk naar wat je echt belangrijk vindt. Wil je alleen met gewichten aan de slag of ben je van plan ook groepslessen te volgen. Wat is de locatie van de sportschool en ligt dat een beetje handig ten opzichte van je werk en huis? En tenslotte, kijk naar de openingstijden en tijdstippen van de lessen. Een sportschool met groepslessen is alleen leuk als die lessen op tijden worden aangeboden dat jij ook kan. Hier lees je een uitgebreider artikel over de keuze van een sportschool.

Voor vrijwel alle sportscholen geldt dat je een keertje kunt komen kijken. Bezoek een aantal sportscholen en kies degene die het beste aansluit bij jouw wensen. Ben je er nog niet uit? Informeer dan of je een rittenkaart kan kopen, voordat je aan een (jaar)abonnement vast zit.

Geen sportschool

Schrikt het beeld van de sportschool je af? Er zijn (zeker ´s zomers) ook veel buiten activiteiten, bijvoorbeeld wandelen, fietsen en hardlopen. Denk ook aan de bootcamp clubjes in de parken!  Of suppen, kanoën en of zwemmen.

Rust

(Actieve) rust is net zo belangrijk als de juiste voeding en goed bewegen. Je lichaam heeft die rust nodig om te herstellen van een (kracht)training. Als je goed eet en juist traint zou je energiek moeten zijn. Als je niet voldoende rust neemt krijg je juist een tegenovergesteld effect. In deze blog lees je meer over rust en waarom het zo belangrijk is.

Je kunt jezelf ook ´belonen met rust´. Een week niet gesnoept, trakteer jezelf op de sauna. Een maand elke week trouw naar de sportschool? Koop een nieuw boek en gun jezelf een weekend op de bank. Of ga voor actieve rust en maak een ontspannende wandeling of fietstochtje.