Fit worden met een klein budget

numbers-money-calculating-calculation

Fit worden met een klein budget

Je wil graag fit worden, maar je portemonnee staat een dure sportschool niet toe. Alhoewel het wellicht verleidelijk is om dan maar op de bank te blijven liggen, is een klein budget geen excuus. Hieronder geven we je een aantal tips om toch fit te worden met een klein budget.

Bewegen

Bewegen is een belangrijk onderdeel van fit worden (en blijven). De richtlijn is 30 minuten per dag bewegen. Iets vaker bewegen is verstandig. De sportschool is een goede plek om te bewegen maar kan ook een groot gat in je budget slaan.

  1. Online kun je veel gratis workouts vinden. Check bijvoorbeeld het ruime aanbod van Fitnessblender. Dit vriendelijke Amerikaanse koppel heeft in de afgelopen jaren ruim 500 workout video´s geüpload. Er zijn video´s voor iedereen. Korte of lange video´s, cardio of kracht, beginners of gevorderden. Voor een aantal video´s heb je gewichten nodig of bijvoorbeeld een yogamatje. Staat je budget (of ruimte) de aanschaf van die artikelen niet toe? Selecteer dan ¨no equipment¨.
  2. Buiten sporten ligt voor de hand als je van een klein budget rond moet komen. Op Renjefit kun je je aanmelden voor een gratis hardloop schema. Met hun begeleiding ren je binnen de kortste keren jouw gedroomde afstand.
  3. Doet hardlopen zeer aan je gewrichten? Of vindt je het gewoon stom? Kies dan voor wandelen. Met de app van wandelen in Nederland kun je de leukste routes vinden in jouw directe omgeving.
  4. Doe zo veel mogelijk met de fiets. Niet alleen een stuk goedkoper dan de auto of het openbaar vervoer, ook een stuk gezonder en met het uitgebreide fietsnetwerk in Nederland een makkelijke manier om van A naar B te komen. Heb je de hele dag vrij en werkt het weer een beetje mee? Kijk dan eens op de website van het fietsnetwerk voor een langere route bij jou in de buurt.

De uitrusting

Helaas kan sportkleding erg duur zijn, maar als je de merkkleding vermijdt is er zeker een weg in te vinden.

  1. De HEMA en Primark en hebben ook mooie sportkleding tegen een redelijk vriendelijke prijs. Zalando heeft een gevarieerd aanbod en jaarrond een outlet. Ook de website van Decathlon kun je flink afgeprijsde sportkleding vinden. Heb je het snel nodig? Dan biedt 24 uurs bezorging een overzicht van sportkleding en sportartikelen die snel geleverd worden. Wat meer tijd, maar wil je je producten gratis geleverd hebben. Gratis Levering biedt een overzicht van sportkleding en sportartikelen die gratis bezorgd worden.
  2. Goed schoeisel is heel belangrijk, maar er hangt helaas ook een prijskaartje aan. Als het lukt, is het toch verstandig om deze investering te doen. De juiste schoenen zorgen voor een goede demping, wat op zijn plaats weer zorgt voor een kleinere kans op blessures en/of rugproblemen. Op Runnersweb wordt een heldere uitleg gegeven over het kopen van hardloopschoenen. Deze tips zijn ook heel bruikbaar voor andere sportschoenen. Laat je altijd goed adviseren en denk desnoods een poosje na over de aanschaf.

Eten en drinken

Fit zijn omvat meer dan alleen bewegen en de bijbehorende uitrusting. Goed eten en drinken is ook een groot onderdeel.

  1. Drink zo veel mogelijk water. Gezond, dorstlessend en erg vriendelijk voor je portemonnee. Zorg dat je altijd een klein flesje bij je hebt zodat je onderweg kunt bijvullen als het nodig is. Lees hier de 9 voordelen van water drinken.
  2. Toch trek in een drankje met smaak? Koop een fles aanmaak limonade. Een gezond alternatief voor frisdrank en een hele fles gaat lang mee. Je kunt je water ook verrijken met een beetje limoen- of citroensap, stukjes verse gember, een blaadje munt of komkommer.
  3. Groente en fruit hoeft niet duur te zijn. Ga aan het einde van de dag naar de markt, soms worden de groente en fruit dan (nog) goedkoper aangeboden. De Lidl en Aldi hebben doorgaans ook een goede en betaalbare groenteselectie. Met groenten kun je alle kanten op, rooster ze in de oven, bak een rijk gevuld omelet of maak een lekkere maaltijdsoep. Op deze website vindt je een overzicht van maaltijdsoepen.

Zorg dat je veel gedroogde kruiden in huis hebt, die kun je lang bewaren en geven al je eten een lekkere smaak. Een zakje peulvruchten, bijvoorbeeld linzen, is ook handig om altijd in de kast te hebben staan. Ze zijn een goede bron van eiwitten en de ¨goede soort¨ koolhydraten, bovendien zijn linzen goedkoop en kun je ze makkelijk bewaren. Linzen, maar ook andere peulvruchten geven je lang een verzadigd gevoel. Gooi een beetje door de soep of voeg ze toe aan een salade.

  1. Zorg voor een vriesvakje. Veel gezonde etenswaren kun je makkelijk invriezen. Bijvoorbeeld brood, kip, fruit (bevroren nog lekkerder voor door een smoothie!) en soep. Niet alleen gooi je zo minder eten weg, maar je hebt ook altijd iets gezonds in de vriezer liggen, waardoor je fitte levensstijl makkelijker vol te houden is.